Για να "κατεβάσετε" και να δείτε τα θέματα στο μάθημα στο μάθημα των Λατινικών, πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Θέματα στο μάθημα των Λατινικών 2022
.
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2022
ΚΕΙΜΕΝΑ
Α1. (20 μονάδες)
36. Μια απόπειρα δωροδοκίας - «ille se in scamno ... dixit»
Εκείνος παρουσιάστηκε σε αυτούς για να τον δουν να κάθεται σε σκαμνί δίπλα στη φωτιά και να γευματίζει από ξύλινο πιάτο. Περιφρόνησε τα πλούτη των Σαμνιτών και οι Σαμνίτες θαύμασαν τη φτώχεια του. Δηλαδή, όταν είχαν φέρει σε αυτόν πολύ χρυσάφι σταλμένο από το δημόσιο ταμείο, για να το χρησιμοποιήσει , χαλάρωσε το πρόσωπο με γέλιο κι αμέσως είπε.
45. Μια επιστολή στα ελληνικά αναπτερώνει το ηθικό των πολιορκημένων - «Curat ... tragulam mitteret»
Φροντίζει και προνοεί να μη μαθευτούν τα σχέδιά μας από τους εχθρούς, αν αρπάξουν την επιστολή. Γι’ αυτόν τον λόγο στέλνει επιστολή γραμμένη στα ελληνικά. Συμβουλεύει τον απεσταλμένο, αν δεν μπορεί να πλησιάσει, να δέσει την επιστολή στον ιμάντα του ακοντίου και να το ρίξει μέσα στο στρατόπεδο. Στην επιστολή γράφει ότι θα ‘ρθει γρήγορα με τις λεγεώνες. Ο Γαλάτης, επειδή φοβήθηκε τον κίνδυνο, αποφάσισε να ρίξει το ακόντιο.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Β1. (10 μονάδες)
1. – γ. (Βιργίλιος-Επική ποίηση)
2. – α. (Ιούλιος Καίσαρας – Απομνημονεύματα)
3. – δ. (Σενέκας – Φιλοσοφία)
4. – β. (Οράτιος – Λυρική ποίηση)
5. – ε. (Κορνήλιος Νέπως - Ιστορική βιογραφία)
Β2 (10 μονάδες)
1. – στ. (cernitur – διάκριση)
2. – α. (fugiunt- πρόσφυγας)
3. – δ. (magna – μεγαλοπρεπής)
4. – γ. (cognoscantur – άγνωστος)
5. – β. (amentum – ιμάντας)
Γ1. (15 μονάδες)
· noster
· hostibus
· tergorum
· eques
· maiore
· caedi
· illud, illius
· id
· pondera
· vultus
· re
· celerius - celerrime
· pericula
Γ2. (15 μονάδες)
· gesserint
· cernetur
· fite
· miraturos esse - miratos fore
· allatum (ή adlatum)
· utens, usurus, usus
· dic
· curabimus
· misit
· adeundo
· potuisset
· abice
Δ1α. (10 μονάδες)
· eis : αντικείμενο στο ρήμα occurrunt
· assidentem : κατηγορηματική μετοχή, εξαρτάται από το ρήμα αισθήσεως σημαντικό spectandum, αναφέρεται στο αντικείμενο του ρήματος se στο οποίο και λειτουργεί ως κατηγορηματικός προσδιορισμός. (άμεση αντίληψη)
· risu : αφαιρετική (οργανική) του τρόπου στο ρήμα solvit
· consilia : υποκείμενο στο ρήμα cognoscantur
· ob rem : εμπρόθετος προσδιορισμός του εξωτερικού αναγκαστικού αιτίου (της αιτίας) στο ρήμα mittit
Δ1β. (5 μονάδες)
Δευτερεύουσα (ουσιαστική) βουλητική πρόταση (μονάδα 1)∙ Εκφέρεται με υποτακτική, γιατί το περιεχόμενό της είναι απλώς επιθυμητό∙ συγκεκριμένα χρόνου ενεστώτα (cognoscantur), γιατί εξαρτάται από αρκτικό χρόνο (curat, providet: ενεστώτας) και δηλώνει το σύγχρονο στο παρόν. Έχουμε ιδιομορφία ως προς την ακολουθία χρόνων, συγχρονισμός της κύριας με τη δευτερεύουσα, γιατί η βούληση είναι ιδωμένη τη στιγμή που εμφανίζεται στο μυαλό του ομιλητή και όχι τη στιγμή της πιθανής πραγματοποίησής της. (μονάδες 3) . Λειτουργεί ως αντικείμενο στα ρήματα curat και providet των κύριων προτάσεων. (μονάδα 1)
Δ2α. (12 μονάδες)
«missum» (επιθετική μετοχή, ως επιθετικός προσδιορισμός στο ουδέτερο pondus, με ρήμα εξάρτησης ιστορικού χρόνου (attulissent) δηλώνει το προτερόχρονο στο παρελθόν.) (3 μονάδες)
(pondus) quod missum erat. (1+2)
ή (pondus) quod missum est.
«veritus» (αιτιολογική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος Gallus, με ρήμα εξάρτησης ιστορικού χρόνου (constituit) δηλώνει το προτερόχρονο στο παρελθόν. (9 μονάδες)
αντικειμενική αιτιολογία : quod / quia / quoniam veritus erat. (1+2)
ή quod / quia / quoniam veritus est.
υποκειμενική αιτιολογία: quod / quia / quoniam veritus esset. (1+2)
αιτιολογία ως αποτέλεσμα εσωτερικής λογικής διεργασίας: cum veritus esset. (1+2)
Δ2β. (3 μονάδες)
(in litteris scribit:) «Ego (μον.1)cum legionibus celeriter adero (μον.2).»
♪♪ Αγαπημένη μου ομάδα λατινικών, τα καταφέρατε! Είμαι πολύ περήφανη για την προσπάθεια που κάνατε ΟΛΟΙ, ανεξαρτήτως αποτελεσμάτων. Προχωράμε με χαμόγελα! Σας εύχομαι τα καλύτερα ... ♪♪ Με αγάπη Ζωή!
.